NINKASI fou una cervesera sumèria, que va deixar constància de la seva recepta amb escriptura cuneïforme, fa 7000 anys a Mesopotàmia. Aquesta resta arqueològica, ens dóna evidències que ancestralment l’ofici d’elaborar Cervesa era femení.
Ninkasi, està aquí i s’ha elevat a Deessa per donar rellevància al talent femení invisible a la història de la Cervesa.
LA DINASTIA MÍSTICA DE NINKASI
Ninkasi (la senyora que omple la boca) era la deessa de les begudes fermentades, de la cervesa principalment, aconseguida per l’abandó en un medi humit de cereals conreats en terres de conreu.
Aquesta deessa era filla d’Enki, el déu de les solucions enginyoses, de la posada en ordre del món, de la seva edificació, déu constructor, hàbil i previsor i de Ninti o Ninhursag, la deessa de les aigües matricials: les aigües dels orígens Abzu, o Nammu, com també se la coneixia. Era al mateix temps, una deessa-mare, de la matèria i de l’espais primordials. Ninkasi va néixer de les aigües bombollejants del Abzu, és a dir dels aiguamolls del delta del Tigris i l’Eufrates,
Aquesta deessa va fundar una ciutat i va aixecar els murs. La ciutat es trobava cap les aigües originàries del lal 3 -ḫar , o lalgar, una altra denominació de les aigües primordials. Lalgar era una regió còsmica, el cel i l’inframón al mateix temps, una regió dolça, fèrtil, sàvia, propícia a la vida -al cicle de la vida, que uneix la vida a la mort-, equiparada al Abzu, de les aigües de la Saviesa.
Aquesta ciutat llavors, es trobava al costat d’una altra ciutat anomenada Uru-ul-la. Aquesta, havia emergit de les aigües primordials del Abzu. Era, per tant, no només la primera ciutat, sinó la ciutat primordial, l’espai primordial, concebut com una ciutat. I aquesta ciutat, en la qual van néixer tots els déus, era una ciutat pletòrica de vida: plena bombolles.
L’hàlit de la vida, era semblant a les bombolles que animen les aigües amb la seva incessant ascensió, i converteixen la matèria en descomposició en aigua de vida: líquid espirituós. Per als mesopotàmics, igual que per a tots els pobles antics, la llum brollava de les tenebres, la vida de la mort, l’hàlit de la descomposició. Ninkasi, la deessa dels líquids que alegraven la vida, presidia el miracle: la matèria descomposta es recomponia i la vida prenia de nou. Els morts ressuscitaven. Aquesta metamorfosi tenia lloc en la ciutat des dels seusorígens.
Per això, Ninkasi estava associada a les aigües vitals. No es celebrava simposi algu sense que la cantés. La cervesa, aconseguida per la transmutació d’uns llavors, uns gèrmens de vida descompostos, era el que mantenia l’esperit de la comunitat.
La cervesa, igual que qualsevol beguda alcohòlica, no es pren sola. Es beu en grup. Alimenta la creació de comunitats. Reforça les seves lligams, fins a cert punt.
Les cerveseres gaudien d’un gran respecte a Sumeria, en part per servir com a sacerdotesses de la venerada Deessa de la Cervesa, Ninkasi i perquè la cervesa tenia gran importància religiosa per als sumeris, i era sovint elaborada en temples per sacerdotesses.
Ninkasi va ser la cervesera tutelar de la cervesa a l’antic Sumer.
A la antigua mitología sumèria, (actual Irak)
EL PA SUMERI
Les cerveseres sumeries, fabriquen pans maltejats d’ordi s’anomenaven “bappir” que desprès deixen fermentar en aigua. Al cap d’uns 3 ó 4 dies, previst de canutos de palla o de canya, els catadors tasten una Cervesa on es veuen flotar residuos sólids
Els ingredients eren una massa de malta d’ordi. Elaboraven Cervesa baixa d'alcohol per cerimònies religioses, com a part de la ració diaria d'aliments inclòs com a pagament de salaris. El pa sumeri era un sistema molt efectiu per emmagatzemar les matèries primeres per a l’elaboració de Cervesa i és així, com es produeix la fermentació alcohòlica
El bappir, el pa d’ordi dues vegades cuit es va guardar amb l’objectiu de fer cervesa i hi ha indicis que s’hauria pogut menjar, però també s’ha suggerit, que el bappir podria ser una forma primerenca de biscotti (dos cops al forn).
Segell-cilindre amb escena de beguda: Els comensals ingereixen cervesa amb unes llargues palles d’una gran gerra (Nova York, The Metropolitan Museum of Art. Mostra que beure cervesa a Mesopotàmia en palla, podria significar que la beguda no estava clara i que es necessita tamisar.
Les tauletes sumèries mostren que es van mantenir llistes de racions per detallar la distribució de la cervesa als treballadors del palau en funció del seu rang. També hi havia files socials que determinaven qui rebia un quart de cervesa i qui rebia un galó de cervesa.
Naturalment, hi havia un símbol cuneïforme per a la cervesa, i apareix tres vegades en una tauleta d’escriptura primerenca que data del 3100 aC i registra la distribució de racions de cervesa per als treballadors del palau. La tauleta es troba al British Museum a Londres:
El flascó amb base punxegudes, simbolitzen la cervesa en escriptura cuneïforme. Els sumeris creien que Ninkasi va ser encomanada per supervisar el procés de l’elaboració de Cervesa perquè treballava pels Déus I que aquest permetien que proporcionés Cervesa als humans per preservar la pau i promoure el benestar. A Sumer es va mostrar tal reverència que es va crear “l’Himne a Ninkasi”, un poema conservat en el seu honor que inclou la recepta més antiga coneguda per elaborar cervesa (datat al 2800 aC).
A principis del sigle XX, l’Estela de Hammurabi es va portar a França, on permaneix fins ara en el Museo del Louvre, a París.
Ninkasi és femenina, i el fet que s’invoqui a una deïtat femenina per a la producció de begudes fermentades il·lustra la relació entre l’elaboració de cervesa i les dones com a dret domèstic i responsabilitat.[2] La naturalesa repetitiva suggereix que s’usava com a eina per a transmetre informació com a manera d’aprenentatge.
Ninkasi, en tant que deessa de la vida, enfonsava les seves arrels en el món dels morts. L’alegria que infonia podia acabar, si es desmandaba, en tragedia. Mort que, amb un nou cicle, il·luminaria una nova comunitat amb el renaixement de la natura, quan els cereals despunten de nou.
Fonts:
http://tochoocho.blogspot.com/2012/09/alcool-y-arquitectura-ninkasi-diosa.html